BDF Advies |  cvdb[a]bdfadvies.nl  | Disclaimer

Alle getoonde prijzen op de webiste zijn onder voorbehoud van wijzigingen.

  • LinkedIn Social Icon

© 2018

Bootcamp Virtual Reality



Virtual Reality en 360° camera’s kunnen een aanwinst zijn voor het onderwijs, in het bijzonder voor it- en media/vormgeving vakken. Er zijn veel toepassingsmogelijkheden: je kunt leerlingen een eigen ‘verhaal’ laten maken, je kunt er theorie mee visualiseren, je kunt rondleidingen door gebouwen laten maken enzovoort, enzovoort.


“VR is superlaagdrempelig voor leerlingen. Ze hebben allemaal een smartphone en een cardboard is niet zo duur.” Ronnie Peters, IT-docent aan het Blariacumcollege

Boe!

“Dit heeft echt meerwaarde!” roept Ronnie Peters, it-docent aan het Blariacumcollege in Venlo, enthousiast. “Leerlingen die met hun opdrachten klaar zijn, kun je hiermee laten stoeien.” Peters is een van de zestien vmbo-leraren die deelnemen aan de Bootcamp Virtual Reality. De bootcamp is georganiseerd door BDF Advies en wordt op 29 november 2017 gegeven door het Virtual Reality Learning Lab in de HUBspot in Leiden, een locatie voor innovatieve ondernemingen. De docenten hebben net van workshopleider Donna Schipper geleerd hoe ze met CoSpaces Maker een virtuele wereld kunnen ontwerpen. Ze maken een account aan en krijgen een ruitjesvel op hun scherm te zien. Dat is de basis van hun virtuele wereld, die ze kunnen bevolken met ‘modellen’, poppetjes, dieren, planten en verschillende objecten. Vervolgens geven ze de modellen instructies door te programmeren in Blockly. Blockly is een visuele programmeertaal die speciaal voor educatie is ontwikkeld. De modellen kunnen lopen, springen, groeien, krimpen, zich omdraaien, van kleur verschieten, praten (in tekstballonnen), enzovoort. Op hun eigen smartphone hebben de leraren een app geïnstalleerd. De smartphone wordt in een Cardboard VR – bril gezet, en voilà, daar loopt het poppetje in 3D rond en roept ‘boe!’.


“Met zo’n camera kan ik een tour over speciale tentoonstellingen maken, als voorbereiding op een museumbezoek.” Edith van den Broek, docent MVI aan het Pantarijn, tevens vormgever en kunstenaar


Meer dan een gimmick

“Sommige mensen zien het gebruik van Virtual Reality in het onderwijs als een gimmick”, zegt Schipper. Zij behaalde een master in Media Technology aan de Universiteit Leiden en ontwikkelt nu onder meer apps voor scholen. “Ik denk dat je VR niet als opzichzelfstaand extraatje moet zien, maar dat je relevante applicaties moet inbedden in de onderwijscontext. Dan wordt het pas interessant.” Dat is Karel te Lintel Hekkert, docent Design & Innovation (informatietechnologie) en docent Aardrijkskunde aan het Elzendaal College in Boxmeer, ook zeker van plan.


“Je kunt CoSpaces bij D&I inzetten als voorbereiding op het werken met de professionele game engine Unity. Het is een goed startprogramma en helpt om leerlingen enthousiast te maken. Maar ik zie ook toepassingsmogelijkheden voor de aardrijkskundeles. Je kunt leerlingen bijvoorbeeld met VR een presentatie laten maken van een vulkaaneruptie. Je kunt VR zien als doel op zich, omdat het een leuke activiteit is, maar ook als leermiddel.”

Rondleiding

Naast het ontwerpen van een virtuele wereld gaat de bootcamp in op het gebruik van een 360° camera. Dirk Verbeek, een andere workshopleider van het Virtual Reality Learning Lab, legt uit hoe de camera bediend moet worden. Hij vindt het belangrijk dat leraren durven experimenteren. “Het is niet meer van deze tijd dat je als leraar boven de stof moet staan. Bij nieuwe media leer je tegelijk met de leerlingen.” De deelnemers installeren weer een app op de smartphone en maken vervolgens foto’s. Ze lopen met de camera door de HUBspot en komen terug met beelden, waarmee ze met het programma Roundme een virtuele rondleiding maken.


“Met zo’n camera kan ik een tour over speciale tentoonstellingen maken, als voorbereiding op een museumbezoek”, zegt Edith van den Broek, docent Media Vormgeving en ICT aan het Pantarijn, tevens vormgever en kunstenaar. “Precies”, zegt te Lintel Hekkert. “Je kunt naar je eigen opdrachten toewerken.”

Praktisch

De deelnemers aan de bootcamp tonen zich na afloop zeer tevreden. “Heel praktische sessies”, zegt Peters. “Hoe werkt het, wat zit waar, je kunt meteen aan de gang.” Wim Niesing, docent wiskunde, it én lichamelijke opvoeding aan het Krimpenerwaard College, wist vóór de bootcamp niks van Virtual Reality. “Dit heeft indruk gemaakt”, vertelt hij. “Ik ga zo’n 360° camera aanschaffen en van die VR-brillen. Mijn leerlingen zijn nu bezig met leren programmeren, dit sluit prima aan.”


Bekijk welke bootcamps erop de planning staan.