"Zonder Design & Innovation had ik minstens een jaar extra nodig gehad om te kunnen wat ik nu al kan. We oefenen met Photoshop, logo's en posters ontwerpen, programmeren en 3D-ontwerpen. Het is meer dan alleen vrijblijvend experimenteren." Leerling, Bredero Mavo, Amsterdam

Onderwijskamers
Meepraten tijdens een inspiratiebijeenkomst?
programma & menu
[voorbeeld]
Meer techniek in het vmbo
18.00 - 18.30 uur
Ontvangst met aperitief
18.30 - 18.45 uur
Opening door gastheer
18.45 - 19.15 uur
Soep & Spel ‘Begrippen’
19.15 - 19.45 uur
Voorgerecht & Presentatie
19.45 - 20.00 uur
Tafelwisseling
20.00 - 20.15 uur
‘De gemeente als werkgever’, door de werknemer van de gemeente.
20.15 - 21.15 uur
Hoofdgerecht met Estafette-opdracht Onderwijs-Bedrijfsleven, door onderwijsdeskundigen
21.00 - 21.15 uur
Impressies, onder leiding van onderwijsdeskundigen
21.15 - 21.30 uur
Koffie met bonbon
Evaluatieformulier & Afsluiting
inspiratiebijeenkomst:
onderwijskamer
Samen onderwijs verbeteren.
Het doel is onderwijs beter maken, zorgen dat jongeren daadwerkelijk leren, dat zij goed in hun vel zitten en dat zij een goede keuze maken in het vervolgonderwijs.
Tijdens een diner gaan docenten en experts, tussen de gangen door, in op een thema. Het thema wordt ingeleid door een expert of ervaringsdeskundige.
Aan de hand van gerichte opdrachten wisselen deelnemers hun visie en ervaringen uit.
Afsluitend formuleren we conclusies en verwoordt ieder voor zich wat hij meeneemt naar zijn eigen situatie.
SPELENDERWIJS
laagdrempelig maar gestructureerd
De inspiratiebijeenkomst is laagdrempelig maar wel gestructureerd om effectief met elkaar in gesprek te gaan. Structuur wordt aangebracht door met elkaar in spelvorm kennis en ideeën uit te wisselen.
Estafette onderwijs-bedrijf
Bijvoorbeeld in de vorm van een het spel 'Estafette onderwijs-bedrijf' wordt er middels een kaartenspel met elkaar uitgewisseld wat belangrijk is in het onderwijs en welke onderdelen prioriteit hebben. Ook wordt er gekeken naar mogelijke samenwerkingen.
Begrippen
In het spel begrippen worden onderwijsbegrippen geleerd door de beschrijving aan de juiste begrip te koppelen. Vervolgens bespreken de aanwezige met elkaar de begrippenlijst.